BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Er du frisk på at løfte samfundsvigtige opgaver på områder, som er præget af omfattende EU-regulering, hvor Danmark har en stærk eksportposition og hvor der er stor politisk bevågenhed og medieopmærksomhed? - Så er det dig, vi søger til Fødevarestyrelsens kontor for Omsætning og Transport af dyr.
I Omsætning og Transport af dyr søger vi 2 nye kollegaer, der har mod på at arbejde i krydsfeltet mellem forvaltning og policy. Kontoret har en alsidig og udfordrende opgaveportefølje, som er præget af politisk opmærksomhed, hvilket giver en dynamisk og spændende hverdag i både offentlighedens og pressens søgelys.
En kerneopgave i kontoret er implementering og forvaltning af EU’s dyresundhedslovgivning, som inden for de sidste par år har gennemgået en større revision. Vi beskæftiger os bl.a. med registrering og godkendelse af virksomheder, procedurer for officiel certificering af levende dyr, tilrettelæggelse af offentlig kontrol samt indførsel af levende dyr til EU fra tredjelande og flytning af disse inden for EU, herunder ulovlig handel med kæledyr.
Vi er også ansvarlige for den danske udmøntning af EU-reglerne om dyrevelfærd for dyr under transport. Vi beskæftiger os bl.a. med fortolkning og formidling af reglerne på dyretransportområdet, at risikobasere og tilrettelægge kontrollen på området, udarbejdelse af vejledningsmateriale til styrelsens kontrolenheder, koordinering af forskningsopgaver og afrapportering af kontroldata. I kommende år vil der også være fokus på arbejdet med ændring af EU-reglerne på transportområdet, som skal forhandles i 2024.
Andre opgaver, som du kommer til at arbejde med, er f.eks. skriftlige beslutningsoplæg til ministeren eller direktionen, besvarelse af spørgsmål fra Folketinget, bidrag til Danmarks EU-lovgivningsarbejde og interessevaretagelse i Bruxelles samt koordinering af tværgående bestillinger.
Vi arbejder teambaseret og løfter opgaver i fællesskab, men du forventes også selvstændigt at kunne varetage egne sagsområder.
Om dig
Du har en naturvidenskabelig akademisk baggrund som f.eks. husdyragronom eller dyrlæge. Du har lyst til at arbejde i en politisk styret organisation, hvor fagligheden er i højsædet. Det er derfor et plus, hvis du har erfaring fra centraladministrationen eller anden politisk styret organisation og det vil også være et plus, hvis du har viden om eller erfaring med hold af produktionsdyr eller dyretransport. Indsigt i og/eller interesse for kontrolprincipper og anvendelse af data som led i kontroltilrettelæggelse er en fordel, men ikke en forudsætning.
Vi lægger endvidere vægt på, at du
• har godt kendskab til offentlig forvaltning og politisk forståelse
• trives i spændingsfeltet mellem jura, kontrol og faglige problemstillinger
• kan arbejde systematisk, har analytiske evner og ser værdien i at anvende data til grund for beslutninger
• har mod på at sætte dig ind i komplekse problemstillinger
• formulerer dig klart i både skrift og tale også når stoffet er komplekst
• har gode samarbejdsevner, bidrager positivt til stemningen og giver en hånd med ved behov
• kan arbejde selvstændigt og fleksibelt
Om Omsætning og Transport af Dyr
Kontoret består af 22 medarbejdere fordelt på 3 teams og 2 ledere. Medarbejdergruppen er bredt sammensat af bl.a. jurister, generalister, dyrlæger og andre naturvidenskabelige profiler.
Stillingerne er som udgangspunkt forankret i Omsætningsteamet og Transportteamet, og der er tale om henholdsvis en opnormering og en ledig stilling efter en god kollega er rokeret internt i styrelsen.
Samlet set er vi ansvarlige for implementering og forvaltning af EU’s forordninger om dyresundhed, transport og kæledyr. Det favner områder som flytning af levende dyr og avlsmateriale i EU, beskyttelse af dyr under transport, mærkning og sporbarhed af dyr, import af levende dyr og avlsmateriale, godkendelse og registrering af virksomheder samt flytning af kæledyr, herunder ulovlig handel med hunde og katte.
Vi udarbejder bekendtgørelser, vejledninger og kontrolunderstøttende materiale inden for disse regelområder.
Kontorets opgaverne kræver tæt og godt samarbejde med kontrolenheder og andre fagkontorer i Fødevarestyrelsen. Kompleksiteten på området er højt og til tider skal der leveres hurtige løsninger. Vi arbejder sammen, bevarer roen i tilspidsede situationer og er gode til at bakke hinanden op.
Vi kan garantere en udfordrende arbejdsdag med godt humør og uformel atmosfære. Vi har endvidere fokus på teamsamarbejde og en høj faglig standard.
Vi tilbyder
Fødevarestyrelsen fokuserer på udvikling og fleksibilitet. Vi lægger vægt på løbende kompetenceudvikling og er en arbejdsplads, der giver mulighed for balance mellem fritid og arbejdsliv.
Vi er placeret i Glostrup helt tæt på s-togstationen, C99 Supercykelstien, og vi har desuden gode parkeringsforhold.
Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen er en fuldtidsstilling som AC-medarbejder.
Løn- og ansættelsesvilkår sker i henhold til gældende overenskomst for akademikere i staten.
Stillingen er til besættelse snarest muligt og senest pr. 1. juni.
Din ansøgning
Vi glæder os til at modtage din ansøgning sammen med CV, kopi af eksamensbeviser og andre relevante dokumenter.
Ansøgningen skal sendes via vores rekrutteringssystem på fvm.dk/job senest den 2. april 2024. Du søger stillingen ved at trykke på “Søg stillingen”. Samtaler forventes afholdt i uge 15.
Læs mere om Fødevarestyrelsen på www.fvst.dk.
Er du interesseret?
Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til kontorchef Christina Rughede på 72 27 67 62 eller sektionsleder Sanne Bro på 72 27 69 36.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri betragter mangfoldighed som et aktiv og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Glostrup Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Fødevarestyrelsen, Glostrup, Stationsparken, 2600 Glostrup
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 02-04-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6009043