Sektionsleder til Kontrol og Forvaltning i Fødevarestyrelsen

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du have en central rolle i Fødevarestyrelsens arbejde for bedre dyrevelfærd og høj foder- og fødevaresikkerhed? Vil du være en del af ledelsen i vores spændende enhed, hvor vi hver dag arbejder for sikker og robust forvaltning samt helhedsorienteret og effektiv fødevare-, foder- og veterinærkontrol i Danmark?

Vi tilbyder
Fødevarestyrelsen er en dynamisk arbejdsplads, hvor vi er stærkt optaget af at skabe værdi af vores indsats, og hvor kontrollen er en kerneopgave. Du får en spændende ledelsesopgave, en nøglerolle i organisationen og en varieret arbejdsdag i et godt arbejdsmiljø med uformel atmosfære og engagerede kollegaer. Vi sætter en høj faglig standard, værdsætter tværgående samarbejde og inddragelse og vigtigst af alt, så har vi fokus på godt lederskab.

Du kommer til et indgå i et lederteam i enheden Kontrol og Forvaltning sammen med en enhedschef og yderligere to sektionsledere, som sammen tager det tværgående ansvar for hele enhedens opgavevaretagelse.
I 2024 står følgende store indsatser på vores enhedsplan som færdigudvikle og implementere en opdateret kontrolvejledning for kontrollen, deltage og bidrage i Fødevarestyrelsens strategiske udviklingsprojekt om kontrol i Kenya samt udvikle en styrket model for robuste kontrolgrundlag.

Om dig og stillingen
Du bliver sektionsleder for 9 højt kvalificerede og engagerede medarbejdere primært jurister i sektionen Sporbarhed, Egenkontrol og Jura. Sektionen udarbejder regler om kontrol, fastlægger og fortolker regler for virksomhedernes egenkontrol og sporbarhed, udvikler nye virkemidler til kontrollen, forestår den juridiske vurdering af vores kontrolkoncepter, fastlægger principperne for sanktionering og sagsopfølgning og betjener fødevareministeren indenfor disse områder. Det er sektionens opgave at være spydspids i Fødevarestyrelsens arbejde med at udvikle nye kontrolkoncepter, så vi har en effektiv og helhedsorienteret kontrol. Det kræver, at medarbejderne har en bred kompetencesammensætning, herunder stærke faglige og juridiske kompetencer, et bredt kendskab til organisationens fagområder, et godt internt netværk, politisk flair og evnen til at forene organisationens behov og politiske ønsker.

Dine vigtigste opgaver bliver at:
• Prioritere og sikre fremdrift i opgaverne gennem uddelegering og opfølgning på driften.
• Sikre at opgaverne løses i et tværgående samarbejde med resten af organisationen med blik for, hvordan dine medarbejdere bedst kan indgå i relevante faglige sammenhænge.
• Inspirere til og understøtte medarbejdernes løbende kompetenceudvikling og videndeling og være sparringspartner for medarbejderne i det daglige.
• Være tydelig i din kommunikation, når du sætter retning for sektionens opgaveløsning og prioritering mellem opgaver.
• Udvikle sektionens opgaveportefølje i en strategisk sammenhæng.

Du har en relevant samfundsfaglig akademisk uddannelse f.eks. cand.jur eller lignende. Ledelseserfaring er en fordel, men det vigtigste er, at du har lyst til og brænder for god ledelse, udvikling af medarbejdere, opgaver og stabil drift. Du har kendskab til offentlig styring og forvaltning og har fra tidligere jobs vist, at du er politisk tænkende og kan omsætte strategier til konkrete mål og praksis.

Som person er du drevet af at gøre en forskel og finde løsninger på nye udfordringer. Du er nysgerrig og opsøgende, og du udfordrer vanetænkning på en konstruktiv måde. Du evner at skabe relationer og løse opgaver på tværs i organisationen, hvor du balancerer forskellige faglige hensyn. Det indebærer blandt andet, at du er proaktiv, udadvendt, initiativrig og lyttende. Og så lægger vi vægt på frisk energi og godt humør.

Som leder er du struktureret og uddelegerende, og kommunikation og åbenhed er centralt i din ledelsesstil. Du ser potentialet hos den enkelte medarbejder, lægger vægt på faglig sparring om opgaverne og forstår at udvikle og motivere hele teamet på en empatisk måde. Du er handlekraftig, kan bevare roen og træffe ansvarlige beslutninger - også i pressede situationer.

Om os i Kontrol og Forvaltning
Enheden har en central tværgående rolle i Fødevarestyrelsen og er en spydspids i arbejdet med udvikling af effektive og sammenhængende kontrolkoncepter. Vi har et stærkt juridisk fagmiljø og bidrager i høj grad til at understøtte og formidle robust forvaltning i Fødevarestyrelsen. Vi arbejder med kontrolstrategier og risiko- og indsatsmodeller, kontrolkampagner, egenkontrol og sporbarhed, retningslinjer for sanktionering og sagsopfølgning, juridisk rådgivning, offentliggørelsesordninger f.eks. Smiley samt ministerbetjening inden for områderne.

Vi er 49 engagerede medarbejdere med en bred kompetencesammensætning herunder stærke naturfaglige og juridiske kompetencer, et bredt kendskab til organisationens fagområder, et godt internt netværk, politisk flair og evner for at forene organisationens behov og politiske ønsker.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte enhedschef Vibeke Højbjerg på telefon 7227 6573.

Løn- og ansættelsesvilkår
Ansættelse sker som chefkonsulent med personaleansvar efter den gældende overenskomst for akademikere i staten mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer. Der vil være mulighed for tillæg efter kvalifikationer.

Din ansøgning
Vi glæder os til at modtage din ansøgning vedlagt CV, kopi af eksamensbevis og eventuelle andre relevante bilag online i vores rekrutteringssystem på fvm.dk/job senest torsdag den 18. januar 2024.

Vi forventer at afholde to samtalerunder. Den første samtale vil være i uge 4. Test vil indgå som en del af rekrutteringsprocessen.

Læs mere om Fødevarestyrelsen på www.fvst.dk.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri betragter mangfoldighed som et aktiv og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Glostrup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Fødevarestyrelsen, Glostrup, Stationsparken, 2600 Glostrup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5962629

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet