Strategisk konsulent til fødevarekontroludvikling med politisk og organisatorisk flair

dato

Vær med til at styrke retning, struktur og kvalitet i den danske fødevarekontrol
Har du politisk, organisatorisk og strategisk flair og lyst til at arbejde tæt på der, hvor beslutningerne træffes? Hos Kontroludvikling og Analyse får du en central rolle i at skabe overblik over komplekse faglige problemstillinger og betjene direktion og chefgrupper. Du bliver en del af et stærkt hold, hvor samarbejde og selvstændighed går hånd i hånd.

Om stillingen
Fødevarestyrelsens kontrol er med til at sikre fødevaresikkerheden, dyresundheden og dyrevelfærden igennem kontrol i virksomheder og besætninger. Fødevare-, veterinær- og kødkontrollen er organiseret i ét fælles område under en kontroldirektør. Kontroludvikling og Analyse har en central rolle i den fortsatte tværgående udvikling og modernisering af kontrollen i Fødevarestyrelsen, og vi søger en ny kollega.

Kontrolsekretariatets primære opgave er at betjene kontroldirektøren og chefgrupperne på kontrolområdet og sammen med resten af enheden at skabe rammerne for sikker drift og ensartet kvalitet i kontrollen, herunder at koordinere og følge op på de tværgående drifts- og udviklingsopgaver på kontrolområdet. Stillingen forudsætter forretningsforståelse samt politisk og organisatorisk flair.

Kontrolsekretariatet er for nuværende normeret til to konsulenter og er en del af enheden Kontroludvikling og Analyse. Konsulenterne har direkte reference til enhedschefen. Enheden består af to sektioner og ca. 20 medarbejdere.

En alsidig hverdag
Du kan se frem til meget varierende arbejdsdage med spændende strategisk og fagligt indhold. Du vil ofte skulle indgå i samarbejde på tværs af huset i forhold til konkrete sager og møder. Du vil blive inddraget i forskellige relevante initiativer og opgaver, hvorfor du hurtigt skal kunne sætte dig ind i og skabe overblik over komplekse problemstillinger og sammenhænge. Dit arbejde foregår i tæt samspil med kolleger og ledere på kontrolområdet.

Den ene dag faciliterer du et heldagsmøde for ledelsesgruppen i kontrolområdet, den næste dag gennemgår du udvalgte data fra kontrolområdet sammen med dele af ledelsesgruppen. Ugen efter planlægger du dagsordenen til det næste kalibreringsmøde for fødevare- eller veterinærkontrolcheferne og bistår opfølgningen på kontrolområdets virksomhedsmål.

For at lykkes i jobbet, skal du:
• Medvirke til at fokusere på ét fælles billede af kontrolområdets forretningsbehov og skabe klarhed over de muligheder og udfordringer, vi har for at komme i mål med ambitionerne om at styrke et helhedsorienteret og tværgående kontrolområde
• Trives med at forberede, koordinere, facilitere og følge op på fx tværfaglige ledelsesmøder og kontrolchefmøder
• Vurdere behov og sørge for at indsamle og distribuere relevant viden og information om sager, projekter m.v. mellem et bredt udsnit af samarbejdsparter
• Agere naturligt bindeled for de tværgående processer og koordinere opgaver mellem de tværgående enheder, som understøtter kontrolområdet
• Skrive skarpe og præcise notater, som vil blive læst af blandt andet chefgruppen på kontrolområdet, i Fødevarestyrelsen eller i departementet
• Skabe overblik over og facilitere forankring og ejerskab i forhold til de væsentligste tværgående udviklings- og implementeringsopgaver, der er på kontrolområdet
• Følge op på mål og nøgletal
• Have interesse i at gennemgå og anvende udvalgte data på kontrolområdet

Alt i alt en bred vifte af opgaver, der fordrer overblik, fleksibilitet, handlekraft og interessenthåndtering i topklasse.

Din profil
Du har en relevant samfundsfaglig eller naturfaglig kandidatuddannelse eller anden faglig relevant baggrund. Erfaring med komplekse problemstillinger, tværfaglig koordinering og ledelsesbetjening i en politisk styret organisation er en fordel.

Vi forventer, at du på flere punkter genkender, at du:
• Har fremragende evner til organisering, koordinering og overblik
• Har fokus på, at implementering af politiske og administrative beslutninger sker i tæt samarbejde, dialog og sparring med medarbejdere og ledere på tværs af organisationen
• Er servicemindet med en god forståelse for chefer og direktørers opgaveportefølje
• Har flair for at tilrettelægge gode processer med en systematisk og struktureret tilgang til din opgavevaretagelse og til at følge opgaverne til dørs
• Trives med en varieret hverdag præget af mange forskellige opgaver – også korte deadlines og højt arbejdstempo
• Evner at bringe din viden og dine metoder i spil på tværs af chef- og direktørområder og i tæt samarbejde med dine kolleger
• Har blik for værdien af et dataunderstøttet beslutningsgrundlag
• Har et godt humør og er naturligt nysgerrig og udadvendt med lyst til at engagere dig i fællesskabet

Vi tilbyder gode arbejdsforhold og fleksible rammer
Hos os bliver en del af en stor organisation med lokationer i hele landet. Du vil få en spændende og varieret arbejdsdag, hvor du sammen med dygtige og engagerede kolleger får mulighed for at anvende og udvikle dine kompetencer inden for et bredt felt af arbejdsopgaver. Det forventes, at den enkelte tager ansvar, arbejder selvstændigt og bidrager til helheden. Vi arbejder tværfagligt og trækker på hinandens kompetencer i Kontroludvikling og Analyse. Kulturen er præget af en uformel tone og en fælles bevidsthed om betydningen af et godt samspil i en travl hverdag. Vi er en fleksibel arbejdsplads, der vægter balancen mellem arbejdsliv og privatliv, og der er god mulighed for selvstændig tilrettelæggelse af din arbejdsdag samt hjemmearbejde, når det giver mening. Du må forvente lidt rejseaktivitet til vores enheder i hele landet.

Løn- og ansættelsesvilkår samt tiltrædelsestidspunkt
Ansættelsen sker efter den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række AC-organisationer.

Stillingen er en fuldtidsstilling som fuldmægtig med en gennemsnitlig arbejdstid på 37 timer ugentligt og med tjenestested i Glostrup.

Afhængig af din erfaring og dine kvalifikationer er der mulighed for ansættelse som special- eller chefkonsulent.

Tiltrædelse ønskes snarest og senest den 01-09-2025.

Vi forventer at afholde ansættelsessamtaler i uge 25 og uge 26

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at ringe til nuværende enhedschef Jette Petersen 41932320 eller chefkonsulent Anja Gerlach Sørensen 72276254.

Din ansøgning
Vi glæder os til at modtage din ansøgning, CV, kopi af eksamensbevis og evt. andet relevant materiale online i vores rekrutteringssystem senest den 15. juni 2025

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri betragter mangfoldighed som et aktiv og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Glostrup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Fødevarestyrelsen, Glostrup, Stationsparken, 2600 Glostrup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 15-06-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/26562ea0-98cb-43ba-bf97-fd74a2f5c4a3

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet